2015. május 13., szerda

Mennyi az annyi? - Edina az ökokörös mérésekről

Sosem gondoltam volna, hogy egyszer a mérlegre állva nem (csak) a saját súlyom miatt, hanem a kezemben lévő teli zacskó tömege miatt dobok hátast. Pedig így történt. Mértem. Mit is?

Ökokört indítottunk, nagy lelkesedéssel. Az öko irányba nem annyira régen indultam el egyébként, még a várandósságom előtt pár hónappal kezdtem el utánanézni a háztartás vegyszermentesítésének, a mosható pelenkázásnak, és ehhez hasonló dolgoknak, bár persze előtte se szemeteltem az utcán. Azt is tudom, hogy még van min javítani.

Meg is csináltam az előírt méréseket. Mértem a naponta kidobott élelmiszer mennyiségét, és hüledeztem. Igen, nálam ez a gyenge pont, sokszor nincs időm főzni, megpenészedik, elrothad, megszikkad. Heti 7 kg kaját dobtam ki azon a héten. Lesz ezen mit csökkenteni! Az egyéb hulladékból (ami nem szelektív) is 7 kg jött össze a héten. A szelektíven gyűjtött papír, műanyag, fémdoboz súlya pedig 2 kg volt. Összesen 16 kg-nyi szemét.

Mi a helyzet a vegyszermentes háztartással? Hát itt csak jól állhatok, mosódiót, mosószódát használok, öblítő helyett mosóparfümöt, illóolajat, környezetbarát mosogatószert, ezzel nem lesz gondom. Na de számoljuk csak össze, mennyi vegyi anyag van a lakásban....takarítószerek, tisztálkodószerek, gyógyszerek (ez utóbbi van tömkelegével), stb. – összeszámoltam 184 tubust, flakont, üveget, dobozt. Hát ez is nagyon soknak hangzik. Persze, ezeknek az eltüntetése hosszú időbe fog telni. Ami lejárt (pl. gyógyszer), mehet a veszélyes hulladékba, ami használható azt még elhasználgatjuk, vagy elajándékozzuk, átállunk belőle környezettudatos verzióra.

És hogy miből mennyit fogyasztunk? Végre egy könnyű mérés, leolvasom a hét elején, a hét végén és kész vagyok. Heti áramfogyasztásunk 48,5 kWh, ez – az adatoknak utánanézve – átlagosnak számít. Ebből azért lehetne faragni, a számítógépet ki-be kapcsolni például meg kellene tanulnom – mindig csak lecsukom a tetejét. :) A gázfogyasztás nem sok, 1.115 köbméter, mivel csak a főzőlap gázos, a sütő villannyal működik. A vízfogyasztásunk is átlagosnak mondható, 0,75 köbméter egy hét alatt, tehát egy főre kb. 250 l jutott – na jó, Emit is beleszámolva.

Na és akkor az egészség és közlekedés témakör. Azon a héten természetesen nem jutottam el életmódizni, így sporttal töltött perceket nem tudtam összeszámolni, csak egyéb mozgásosakat, ez heti 110 perc lett. Nagyon kevés. Szerencsére ez már javult azóta, és kütyüm is van, ami méri, a napi aktív perceim száma felkúszott átlagosan 50-60 percre. Egy hét alatt 25 km-t utaztam, ebből a városi tömegközlekedéssel 330 g-nyi szén-dioxid kibocsátásával járultam hozzá (igazából a mérés hetében csak a lakótelepen köröztem, meg esetleg vásárolni mentem el). Azóta rosszabbul teljesítek, mert nagyobb távolságokra is kell mennem, és vannak olyan jó fejek, akik elvisznek autóval. Itt is köszi nekik, mert azért néha egy kis strapamentesség is kell! Azért már a biciklit is elővettem néhányszor, ami meg pozitívum.

Ti is várjátok mi mennyi lesz az ökokör végére? Én nagyon. ;)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése